Branding – co to znaczy?
O brandingu mówi się dużo, szczególnie w kontekście skutecznego marketingu, ale co to oznacza w praktyce? Jak wpływa na rozwój Twojej firmy i dlaczego go właściwie potrzebujesz? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Branding – co to znaczy?
Zacznijmy od książkowej definicji, która pozwoli nam zrozumieć podstawową koncepcję tego terminu. Branding to proces tworzenia silnego, pozytywnego postrzegania firmy, jej produktów lub usług w umyśle klienta. Robi się to poprzez połączenie takich elementów jak logo, projekt, misja i spójny temat we wszystkich komunikatach marketingowych.
Skuteczny branding pomaga firmom wyróżnić się na tle konkurencji i zbudować bazę lojalnych konsumentów. W praktyce oznacza to, że klienci oczekują, że Twój ton głosu będzie taki sam w e-mailach, na Twojej stronie internetowej, w obsłudze oraz każdym innym punkcie styczności z przedsiębiorstwem.
Dlaczego branding jest ważny dla Twojej firmy?
Skoro już wiemy, co to jest branding, musimy zdać sobie sprawę, że ma on ogromny wpływ na wyniki finansowe w Twojej firmie. O to właśnie chodzi, prawda? Przewaga konkurencyjna nad rywalami z branży pozwala na skuteczne zdobywanie i utrzymywaniu klientów przy znacznie niższych kosztach.
W handlu elektronicznym, gdzie każdego dnia pojawiają się nowe firmy (a co za tym idzie – nowi konkurenci), uznana marka może być nieocenionym atutem w pozyskiwaniu klientów i generowaniu zysków. Starannie budując swoją markę poprzez tzw. storytelling, relacje, komunikaty marketingowe oraz zasoby wizualne, masz możliwość kształtowania oczekiwań konsumentów, a także tworzenia wyjątkowej więzi, wykraczającej poza relację kupno-sprzedaż.
Co to branding w e-commerce i jak go stosować?
Branding to złożony proces, który wymaga starannego planowania. Jak więc zabrać się za budowania marki funkcjonującej online w przemyślany sposób? Oto kluczowe kroki, które Ci w tym pomogą:
- zrozum swoich klientów – aby Twoje komunikaty były skuteczne, musisz zidentyfikować elementy, które wpływają na Twoich potencjalnych konsumentów. Zadaj sobie pytanie – co lubią? Co ich motywuje i przyciąga? Co im się podoba w Twojej marce?;
- zdefiniuj personę swojej marki – persona marki to modelowa charakterystyka Twojego potencjalnego klienta, służąca do precyzyjnego tworzenia kampanii marketingowych. Duży wpływ na to będą miały spostrzeżenia, które uda Ci się zebrać na temat Twojej grupy docelowej. Jaki ton głosu będzie odpowiadał publiczności? Jaki rodzaj języka wywoła największy wpływ? Jakie obrazy przyciągną uwagę?;
- określ obietnicę korzyści, jaką dostarcza Twoja marka – jaka jest ostateczna obietnica, którą składasz swoim klientom? W jaki sposób Twoje produkty lub usługi poprawią ich życie? Jak zamierzasz dotrzymać tej obietnicy? Potencjalny konsument decyduje się na skorzystanie z produktów lub usług Twojej firmy, jeżeli czuje, że to przyniesie mu określoną korzyść. Bazuj na tym przekonaniu;
- zadbaj o spójność wizualną – konsumenci online nie mają możliwości empirycznego doświadczenia kupowanych produktów, dlatego wrażenia wizualne są niezwykle ważne. Zadbaj zatem o spójność elementów takich jak projekt strony internetowej wraz z czcionkami i typografią, paletę barw, projekt logo oraz reklam, czy nawet wygląd opakowań, w których wysyłasz swój produkt. Badania pokazują, że posiadanie zapadającego w pamięć koloru zwiększa szansę na rozpoznanie Twojej marki przez klientów nawet o 80%;
- nie ustawaj w doskonaleniu doświadczeń klienta – chociaż masz niewielką kontrolę nad tym, jak konsumenci będą ostatecznie postrzegać markę, powinieneś zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby upewnić się, że każda interakcja i punkt kontaktu z klientami jest zgodny z obietnicą firmy oraz jej wytycznymi. Obejmuje to m.in. klarowne zasady zwrotów, ustalenia dotyczące wysyłki, marketingową komunikację e-mail i wiele innych.
Branding – jak zacząć budować świadomość swojej marki?
Powyższe minikompendium wiedzy z zakresu brandingu przyda się mikroprzedsiębiorcom e-commerce, którzy stawiają pierwsze kroki w branży. Jeżeli jednak chciałbyś podejść do sprawy profesjonalnie i długodystansowo, odezwij się do ekspertów wizerunkowych w Twoim mieście.
Z pewnością znajdziesz agencje brandingowe w Krakowie, Wrocławiu czy w innych dużych miastach w Polsce. Pamiętaj, że w wielu przypadkach lokalizacja nie ma znaczenia, gdyż większość agencji pracuje w trybie online.