Niższe koszty przedstawicieli handlowych – planowanie trasy
W wielu branżach relacje z klientami wciąż nawiązywane i utrzymywane są przez zespół przedstawicieli handlowych. Koszty utrzymania skutecznego zespołu są bezdyskusyjnie wysokie, a co w związku z tym, szukanie sposobów ich obniżenia należą do kluczowych zadań osób odpowiedzialnych za planowanie budżetu. Dlaczego? Czy warto oszczędzać na przedstawicielach? Jakie rozwiązania mogą obniżyć koszty, jednocześnie nie wpływając negatywnie na efektywność działań zespołu sprzedażowego? Zapraszamy do lektury!
Przedstawiciel handlowy – co warto o nim wiedzieć?
Zacznijmy od tego, że pojęcie przedstawiciel handlowy jest obecnie bardzo szerokie. Pracujący na tym stanowisku mogą zajmować się tak prowadzeniem prezentacji i szkoleń, jak tylko zbieraniem zamówień. Tym, co łączy przedstawicieli tej grupy zawodowej, jest nieustanna edukacja oraz wiele godzin spędzanych za kierownicą. Stąd chcąc ułatwić sobie pracę lub zredukować ilość obowiązków sięgają oni po program do planowania trasy. Ten prosty zabieg pozwala im lepiej skupić się na pozostałych zadaniach.
Nauka w przypadku przedstawicieli to nie tylko zdobywanie wiedzy o rynku oraz produkcie, z którym pracują. Poszerzanie kompetencji, zarówno miękkich podnoszących skuteczność sprzedaży podczas wizyt, jak i twardych polegających na zwiększeniu zakresu obowiązków to nieodłączny element tej pracy.
Ważną umiejętnością cechującą skutecznego przedstawiciela jest optymalizacja czasu pracy. Pod tym pojęciem kryje się szereg działań, które obecnie coraz częściej za człowieka wykonuje program do planowania trasy.
Samochód jako niezbędne narzędzie pracy
Przedstawiciel handlowy zwykle pracuje na ściśle określonym terenie. W zależności od branży i specyfiki produktu może być to praca od 8 do 16, ale znacznie częściej praca ta nie jest wykonywana w sztywnych ramach czasowych. Stąd auto to dla przedstawiciela handlowego jest przedmiotem szczególnym.
Dobry samochód, czyli taki w którym bez szkody dla swojego zdrowia można realizować plan pracy to marzenie wielu przedstawicieli. Wielkość auta, marka czy przebieg to najczęstsze pytania, jakie każdy doświadczony przedstawiciel zada potencjalnemu pracodawcy. Nie jest też tajemnicą, że stan techniczny floty oraz ilość przejeżdżanych dziennie kilometrów to czynniki przez pryzmat których oceniana jest atrakcyjność pracodawcy.
Samochód służbowy, a także zasady jego wykorzystywania zarówno w trakcie pracy, jak i poza jej godzinami często są kością niezgody między przedstawicielem a pracodawcą. Doświadczony przedstawiciel zna wiele sposobów urywania kilometrów, czyli sposobów za sprawą których przy pomocy samochodu służbowego może realizować prywatne cele. Stąd, nie tylko ze względu na narzucone umowami leasingowymi limity, pracodawcy decydują się na rozwiązania znacznie nowocześniejsze niż tylko GPS.
Optymalizacja trasy przedstawiciela jako sposób na oszczędności
Jazda to nieodłączny element pracy reprezentanta handlowego, ale każdy przejechany na marne kilometr to zbędny koszt pracodawcy. Puste wizyty, czyli takie, które nie przekładają się na realizację planu sprzedaży to zmora wielu firm. Raporty przedstawicieli pełne są luk, czyli miejsc, w których nie udało się im spotkać osoby decyzyjnej, czy też nie znalazła ona czasu na rozmowę. Przyczyn tego stanu jest wiele i rzadko są związane z kompetencjami pracownika.
Możliwość uwzględnienia wszystkich zmiennych wpływających bezpośrednio i pośrednio na osiągane sukcesy sprzedażowe to jedna z funkcji, jakie posiada program do planowania trasy przejazdu. W firmie, w której sprzedaż mocno uzależniona jest od efektywności pracy przedstawicieli, tego typu program pozwala nie tylko na oszczędności, ale również poprawia jakość warunków pracy samych PH. Minimalizuje też ryzyko wypalenia zawodowego, czy też zwykłego marazmu, pojawiającego się niekiedy u handlowców na skutek podejmowania zbyt wielu bezowocnych działań.
Trasa zaplanowana przez specjalne stworzone do tego narzędzie, jakim jest program do planowania trasy, bazuje na wiedzy i doświadczeniu specjalistów z kilku dziedzin. Uwzględnia ona nie tylko czynniki geograficzne, ale też specyfikę danej branży co oznacza, że pozwala stworzyć w pełni kompatybilny, korzystny dla wszystkich jego ogniw, łańcuch obsługi. Optymalizując trasę, oszczędzasz pieniądze, jednocześnie zwiększając zyski przedsiębiorstwa.