Rynek i biznes

Generowanie leadów – czym jest?

Działania w zakresie promocji w Internecie to dziś dla wielu firm podstawowy sposób na docieranie do klientów i sprzedaż swoich produktów. Sam marketing internetowy to bardzo szeroki obszar. Jednym z jego elementów jest pozyskiwanie leadów sprzedażowych. Jest to proces, który w e-marketingu nie należy do łatwych. Wręcz przeciwnie, należy go odpowiednio zaplanować i zrealizować. Ważne będzie tu doświadczenie i profesjonalne podejście. Dlatego warto wiedzieć, czym jest generowanie leadów i na czym polega.

Co to jest lead?

Wszystko zacząć trzeba jednak od wyjaśnienia tego, czym tak naprawdę jest lead. Mówiąc ogólnie, to osoba, która pozostawia swoje dane kontaktowe w sposób dobrowolny. Może być zatem zainteresowana oferowanymi produktami bądź usługami, a zatem jest potencjalnym klientem. Dane kontaktowe pozostawiane są za pomocą formularza znajdującego się na stronie internetowej, która specjalnie stworzona została w celu pozyskiwania leadów. Kolejnym krokiem są działania marketingowe i sprzedażowe, które doprowadzić mają do zakupu przez potencjalnego klienta oferowanego produktu bądź usługi.

Generowanie leadów – co to?

Kampania mająca na celu generowanie leadów zawsze może wyglądać inaczej. Wszystko zależy choćby od tego, do jakiej grupy docelowej jest kierowana. Każdą taką akcję promocyjną łączą jednak pewne etapy jej realizacji. Pierwszym będzie wzbudzenie zainteresowania użytkowników ofertą. Drugi etap to już pozyskanie leada, czyli danych kontaktowych potencjalnego klienta. Jak jednak wspomniano, na tym nie kończy się jeszcze cała kampania.

Kolejny krok to bowiem właściwe wartościowanie pozyskanych leadów. Mowa tutaj o ocenie polegającej na kwalifikacji na potencjalnych klientów, którzy są gotowi do zakupu i na tych, gdzie ta gotowość jest mniejsza. Podkreślić tu trzeba także to, że aby generowanie leadów mogło zakończyć się sukcesem, to kampania musi spełniać trzy warunki. Powinna być skalowana, półautomatyczna lub automatyczna oraz poddawać się optymalizacji.

Pozyskiwanie leadów – czy warto to robić?

Wiedząc, co to znaczy generowanie leadów, warto zastanowić się, czy warto takie działania podejmować. Zdecydowanie tak. Przynosi wiele wymiernych korzyści. Umożliwia to choćby powiększanie swojej bazy potencjalnych klientów. Nie bez znaczenia jest tu to, że baza ta powiększa się o tych potencjalnych klientów, którzy już sami wyrazili zainteresowanie oferowanym produktem bądź usługą. Można zatem założyć, że przyniesie konkretne zyski w postaci sprzedaży produktów. Wynika to z tego, że późniejsze działania marketingowe nakierowane są wyłącznie na zainteresowaną ofertą grupę docelową. Dodać tu trzeba, że dobrze ukierunkowane działania reklamowe i promocyjne pozwalają zaoszczędzić niemałe środki finansowe.

Sposoby generowania leadów

Pytania, jak określić lead, ale także co to jest generowanie leadów, są ważne. Sposobów wyróżnić można wiele. Jednym z nich jest content marketing, czyli tworzenie i dystrybucja ciekawych treści. Oczywiście muszą być przygotowywane pod grupę docelową oraz publikowane na tych portalach, które ona odwiedza. Mówiąc o treściach, mamy na myśli choćby typowe artykuły, e-booki, raporty, prezentacje czy case study. Najczęściej pozyskiwanie leadów za pomocą content marketingu polega na tym, że użytkownik, który chciałby pobrać np. e-book, wcześniej musi podać swoje dane kontaktowe. Bardzo często w celu generowania leadów wykorzystuje się także e-mail marketing. To wciąż skuteczne narzędzie, pod warunkiem, że wykorzystywane jest w sposób prawidłowy. Dobrym przykładem generowania leadów za pomocą e-mail marketingu jest przygotowanie newslettera. Aby móc taki otrzymać, użytkownik musi wcześniej dopisać się do listy mailingowej, podając swoje dane kontaktowe. Content marketing i e-mail marketing to oczywiście nie jedyne sposoby pozyskiwania leadów. Wspomnieć można jeszcze choćby o kampanii linków sponsorowanych w wyszukiwarce.